WIOSENNE  ĆWICZENIA I ZABAWY GIMNASTYCZNE

 

   Rozgrzewka

Stoimy w lekkim rozkroku –

  • unosimy rączki w górę – wstaje słoneczko
  • dotykamy rączkami podłogi – zachodzi słoneczko (10x)

Wiatraczki – rączki na ramionach

  • krążenia do tyłu        (10x)
  • krążenia do przodu        (10x)
  • Drzewa na wiosennym wietrze – uniesione w górę ręce  „chwieją” się na  boki            (10x)                                                                    

Skaczemy w górę jak piłeczki

  • na obu nóżkach
  • na prawej nodze
  • na lewej nodze po  (10x)

 

Zabawy (grupa 3 – 4 latki)

 

Kurczaki biegają po łące

 

Dzieci chodzą po pokoju w kuckach ( kurczaki) – na umówiony sygnał-

– (1x klaśnięcie) – podnoszą się, stają na jednej nodze – machają skrzydełkami

– (2x klaśnięcie) – ponownie poruszają się w kuckach

  Sygnały zmieniają się coraz szybciej

Wyścigi kucyków

W pokoju na ziemi kładziemy sznurek lub tasiemkę – zaznaczamy metę

– Dzieci na czworakach ( kucyki) pokonują jak najszybciej wyznaczona odległość.

  Mogą przy tym wydawać dźwięki jak kucyki ( interpretacja dowolna J)

Zabawa w kotka i myszkę

Dziecko ( kotek) w pozycji na czworakch potrąca noskiem myszkę ( małą maskotkę, piłeczkę), myszka mu ucieka.

Zabawy ( grupa 5- 6 latki)

Sprytny kotek

Taśma lub sznurek przywiązana do dwóch stabilnych krzeseł ( lub trzymana przez dwie osoby) na wysokości kostek dziecka, wysokość stopniowo zwiększana, dostosowana do indywidualnych możliwości dziecka.

– Dziecko przechodzi, następnie przeskakuje przez sznurek tak aby go nie dotknąć lub przechodzi pod nim.

Kotek na drabinie

Tasiemki, sznureczki itp. układamy na podłodze tak, aby stworzyły „drabinę”-

– Dziecko chodzi po „drabinie” ostrożnie, aby nie spaść

– Dziecko przeskakuje „szczebelki” – tak  aby ich nie dotknąć

– Dziecko wskakuje na poszczególne szczebelki obiema nóżkami

– Dziecko przechodzi między szczebelkami na czworakach, pilnuje, aby ich nie dotknąć     

Bociany do gniazd

Z wykorzystanych we wcześniejszych zabawach tasiemek, sznurków itp. układamy na podłodze koła (gniazda bocianów).

Dzieci spaceruja po pokoju z umiesionymi wysoko kolanami  – na hasło „ Bociany do gniazd”

– wlatują do gniazd, stają na jednej nodze, wyprostowane ręce naśladują klekotanie  bociana, dzieci wypowiadają  słowa: „kle,kle…”

Powtarzamy kilka razy.

                   Ćwiczenia oddechowe dla przedszkolaków

Ćwiczenia oddechowe wpływają na prawidłowe dotlenienie i rozwój mózgu dziecka, poprawiają wydolność płuc, prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego, działają relaksacyjnie, pozwalają lepiej radzić sobie z emocjami.

 

Ćwiczenia dla najmłodszych przedszkolaków 3 – 4 latki

Dziecko leży na podłodze, na plecach, na brzuszku kładzie ulubioną maskotką lub poduszeczkę ( nie za dużą)

– nabiera powietrza noskiem, obserwuje jak maskotka unosi się na brzuszku

– wypuszcza powietrze – maskotka opada ( powtarza kilka razy)

 

Dziecko trzyma maskotkę w obu rączkach, podnosi ją za głowę

– jednocześnie nabiera powietrze noskiem

– opuszcza maskotkę na brzuszek- wypuszcza powietrze (7 x)

 

Dziecko siada w siadzie prostym, nóżki proste, rozszerzone

– unosi maskotkę do góry – wdech

– opuszcza maskotkę, oddalając ją jak najdalej od siebie – wydech (7x)

 

Dziecko w siadzie skrzyżnym

– oddala od siebie maskotkę – wdech

– mocno przytula – wypuszczając powietrze (7 x)

 

Dziecko leży na brzuszku, przed buzia ma małą lekką piłeczkę ( np. pingpongową) – dmucha mocno w piłeczkę, aby się jak najdalej pokulała ( rodzic oddaje dziecku piłeczkę) – czynność powtarzamy (7x)

 

Dziecko w pozycji stojącej – w powietrzu napompowany balonik lub piórko, dziecko dmucha w przedmiot, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.

Ćwiczenia oddechowe dla grupy 5 – 6 latków

Gra w węża

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Ręce kładzie na brzuchu i koncentruje się na poleceniach, które od nas usłyszy.
  • Teraz przez 4 sekundy wciąga powietrze nosem tak, aby czuły, że rośnie mu brzuch.
  • Następnie jego zadaniem jest powolne wypuszczanie powietrza przez zaciśnięte zęby aby uzyskało jak najdłuższe syczenie węża (7x)

Dmuchanie wielkiego balona

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona.
  • W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.(7x)

Starszym dzieciom pod opieka dorosłych można dać prawdziwy balonik do nadmuchania.

                     

Oddychanie w stylu słonia

  • Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone.
  • Mówimy mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko.
  • Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę. Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” (ramiona)  ku dołowi.

Oddech lamparta (kocie grzbiety)

  • Dziecko na podłodze przybiera postawę kota. (pozycja na czworaka)
  • Nabiera powietrze przez nos obserwując jak napełnia się jego brzuch i obniża kręgosłup.
  • Przy wydechu następuje opróżnienie brzucha i lekkie podniesienie pleców.

Dobrze jest, by ćwiczenia oddechowe dziecko wykonywało powoli, tak by jednocześnie mogły obserwować jak reaguje jego własne ciało.

                                   WIELKANOCNE ĆWICZENIA I  ZABAWY  DLA PRZEDSZKOLAKÓW  ( 5-6 LATKI )

Ćwiczenia z jajkiem ( ugotowanym na twardo, plastikowym, drewnianym, piłeczką itd.)

Stoimy w rozkroku – jajko w obu rękach

 

  • podnosimy do góry- wdech – opuszczamy – wydech                                     (10 x)
  • przekładamy jajko z ręki do ręki – z przodu i za plecami                               (10x)
  • skłon w przód z jajkiem                                                                                        (10x)
  • przysiady  z jajkiem                                                                                               (10x)

Leżenie tyłem ( na plecach)

  • unoszenie nogi – przekładanie jajka pod nogą( prawa i lewa) po                        (10x)
  • nogi zgięte – unosimy biodra – pod biodrami przekładamy jajko                        (10x)
  • brzuszki z jajkiem  ( podnosimy tułów)                                                                     (10x)

Leżenie przodem ( na brzuchu)

ręce wyciągnięte przed sobą – turlamy jajko jak najdalej od siebie                    (10x)                                                         

ręce uniesione nad podłogą – przekładamy jajko z ręki                                        (10x)

ręce rozłożone w bok – kulamy jajko z ręki do ręki, unosząc tułów                     (10x)

Siad skrzyżny lub „wygodny”

  • turlamy jajko jak najdalej przed sobą                                                                    (10x)
  • turlamy jajko jak najdalej od siebie z prawej strony, z lewej strony po            (10x)
  •  turlamy jako wokół siebie, w obie strony                                                             (10x)

      Slalom z jajkiem (ugotowanym, plastikowym, drewnianym, piłeczką)

  1. Ustawiamy butelki z wodą w odstępie pozwalającym na przejście (lub inne elementy, które mogą być pachołkami)  turlamy jajko slalomem drewnianą łyżką po ziemi, tak aby butelki się nie przewróciły, tam i z powrotem.
  2. Idziemy slalomem z jajkiem na łyżce, pilnujemy aby nie spadło.

     Rzuty jajkami  zrobionymi z gazety

  1. Przygotowujemy koszyk, miskę lub pudełko po butach.
  2. Formujemy z gazety jajka ( ok 10 ), rzucamy do celu, liczymy trafione rzuty

 ZABAWY WIELKANOCNE DLA PRZEDSZKOLAKÓW  ( 3 -4 LATKI)

Pisanki wysypują się z koszyczka

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w „koszyczku” ( na poduszce,kocyku itp. )

Na umówiony sygnał

  • 1 x klaśniecie – turlają się jak najdalej od „koszyczka”
  • 2 x  klaśnięcie-  w siadzie skrzyżnym – kręca się w koło
  • 3 x  klaśnięcie – turlają się z powrotem do koszyczka.             ( powtarzamy 3 x )

Z pisanek wykluwaja się kurczątka

Dzieci w przysiadzie, zwiniete w kuleczki, główki schowane

– z jaja wyłania się główka ( dzieci unosza głowę)

– wyciagają prawa rękę

– wyciagają lewą rękę

– powoli wstają

– przeciągają się

– wykonuja skłon w przód, na boki, chodzą jak kurczątka 

Wyścig zajączków

Dzieci ustawiają się na mecie  ( tasiemka, sznurek )

– pokonują jak najszybciej wyznaczoną odległość skacząc jak zajączki

Skip to content